Tegoroczne zainteresowanie wakacjami polaków w kraju powinno być jasnym sygnałem dla hotelarzy. Popyt na usługi związane z zakwaterowaniem nie słabnie, a po pandemicznych ograniczeniach większość obiektów przeżywa prawdziwe oblężenie. Sytuacja ta nie powinna szybko minąć. Wpływ na to mają uciążliwe kontrole na granicach, trudności z terminowością lotów czy bariera językowa. Wszystko to sprawia, że inwestycja w hostel w najbliższym czasie może okazać się strzałem w dziesiątkę !
Preferowane lokalizacje
Od dziesiątek lat w Polskiej turystyce popularne jest kilka rejonów kraju. Z pewnością są to Tatry, rejony zatoki Gdańskiej czy Puckiej oraz Mazury. Co roku te miejsca cieszą się dużym zainteresowaniem turystów nie tylko tych krajowych ale także zagranicznych.
Jeżeli zdecydujemy się na rozpoczęcie biznesu związanego z prowadzeniem czy to hotelu czy hostelu, powinniśmy odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań. Po pierwsze gdzie zamierzamy rozpocząć działalność? Jest to o tyle kluczowe pytanie, że rzutuje ono na cały nasz przyszły plan. Ceny gruntów oraz nieruchomości w najbardziej znanych kurortach oscylują w granicach kilku milionów złotych, dlatego niewielu inwestorów jest w stanie pokusić się o tak dużą inwestycję. Dobrym rozwiązaniem jest tutaj szukanie okazji, które pojawiają się w ogłoszeniach niekoniecznie w głównym nurcie (internet, gazety, ulotki). Bardzo często zdarza się że naprawdę okazyjne zakupy dokonują się bez oficjalnych ogłoszeń.
Po wybraniu odpowiedniej działki lub nieruchomości przychodzi czas na sfinansowanie całej operacji. Istotne jest tutaj jaką formę zapłaty przyjmiemy. Jeżeli będziemy dokonywali zakupu za gotówkę to będziemy w niesamowicie komfortowej sytuacji. Będzie to bowiem miało kolosalny wpływ na uzyskaną miesięczną stopę zwrotu z inwestycji. Jednak tego typu transakcje na rynku dużych nieruchomości są rzadkie. Zdecydowana większość bo aż 90 % transakcji przebiega tutaj przy pomocy kredytu. Jeżeli wspomagamy się kredytem nie zapominajmy o uwzględnieniu tego dużego miesięcznego kosztu w naszym biznesplanie. Dość często początkujący inwestorzy nie biorą pod uwagę obsługi kredytu w dłuższej perspektywie czasowej, co może mieć fatalne skutki dla rentowności całej inwestycji.
Odpowiedni projekt budynku
Każdy obiekt przeznaczony na usługi powinien być dobrze zaplanowany. Po pierwsze kluczową i najważniejszą sprawą jest maksymalne wykorzystanie każdego metra kwadratowego powierzchni. Przełoży się to bezpośrednio na ilość pokoi w danych budynku a co się z tym wiąże pomoże nam uzyskać większą ilość przychodu za osobo-dzień. Ciekawym rozwiązaniem w celu zwiększenia rentowności jest zastosowanie między innymi wspólnych dużych łazienek (przewidzianych dla kilku pokoi na piętrze) czy utworzenie jednej dużej wspólnej kuchni (przewidzianej dla całego piętra). Dzięki tego typu prostym rozwiązaniom będziemy mogli oszczędzić kilkadziesiąt metrów kwadratowych na każdym piętrze, a tym samym zwiększy się powierzchnia przewidziana na pokoje.
Jednak by uniknąć błędów, powinniśmy utworzenie projektu takie budynku zlecić profesjonalistom. Skorzystajmy w tym przypadku z usług biur architektonicznych. Być może okaże się, że w trakcie tworzenia projektu część naszych pomysłów będzie można spokojnie “wpleść” w tworzący się projekt. Nie bójmy się więc sugerować architektom jakie są nasze oczekiwania, ponieważ na etapie projektowania duża część rzeczy może ulec zmianie.
Marketing i sprzedaż
Reklama jest w handlu i usługach nieodłącznym elementem udanego biznesu. Nie inaczej jest w przypadku prowadzenia usług związanych z zakwaterowaniem. Należy więc poświecić szczególną uwagę kanałom sprzedaży jak i odpowiedniej reklamie.
W przypadku prowadzenia hostelu najważniejszym sposobem dotarcia do klientów jest reklama w internecie oraz dobra strona internetowa. Powinna być ona przejrzysta, nowoczesna i prosta w obsłudze. Co więcej dobrze jest skorzystać z pomocy dużych pośredników specjalizujących się w najmie krótkoterminowym (Booking, Airbnb, Expedia). Są to podmioty zarządzające sprzedażą milionów obiektów hotelarskich na całym świecie, i z pewnością będziemy mogli liczyć na ich doświadczenie i wsparcie w pozyskiwaniu zadowolonych klientów.
Nie zapominajmy również o odpowiednim zareklamowaniu naszego nowo powstałego hostelu. Możemy tutaj skorzystać z kilku kanałów komunikacji. Zarówno tych lokalnych (ograniczających się do województwa czy państwa) jak i globalnych mających zasięgi na całym świecie. Oczywiście wszystko uzależnione jest od budżetu jakim dysponujemy, jak również od grupy docelowej klientów.
Założenie własnego hostelu musi być poparte dokładnym planowaniem a także projektem rozwoju i poszerzania rodzaju usług. Niezwykle istotnym elementem jest tutaj również dobór odpowiedniej kadry. Dotyczy to zarówno stanowisk kierowniczych jak i szeregowych pracowników. Założenie własnego hostelu może być jednak doskonałym pomysłem, który zapewni nam godziwe wynagrodzenie być może na następnych kilka dekad. Warto więc zainteresować się tematem i rozpocząć pracę na własny rachunek.