Konkurowanie z internetowymi gigantami jest w przypadku większości branż praktycznie niemożliwe przy przeznaczonych na działania SEO budżetach, którymi dysponują niewielkie sklepy internetowe, małe przedsiębiorstwa usługowe, lokalne portale informacyjne i blogi. Skutecznym i tanim rozwiązaniem jest dla nich pozycjonowanie stron typu long tail: nastawione na złożone, wielowyrazowe frazy kluczowe.
Czym jest pozycjonowanie stron long tail?
Pozycjonowanie stron typu long tail określa się też jako “pozycjonowanie na długi ogon”. Termin ten nie pochodzi z SEO – został zapożyczony ze świata marketingu, reklamy i zarządzania. We wszystkich tych dziedzinach oparta na analizie statystycznej koncepcja “długiego ogona” sprawdza się tak samo dobrze, jak w pozycjonowaniu stron https://www.wildmoose.pl/pozycjonowanie-stron/. Światowi eksperci w dziedzinie marketingu stwierdzili, że szeroki asortyment, obejmujący także rzadkie na rynku towary, pozwala wygenerować duże obroty nawet niewielkim przedsiębiorstwom. Idea pozycjonowania stron long tail jest bardzo zbliżona. Wiele osób szuka w Google konkretnych, ściśle określonych produktów – np. nie prostej frazy “pościel”, ale ciągu słów typu “lekka pościel na lato”, “ciepła pościel zimowa”. Frazy kluczowe traktuje się tu podobnie, jak asortyment sklepu – duża ilość rzadko szukanych w Google fraz generować może znaczną ilość wejść z organicznych wyników wyszukiwania.
Frazy kluczowe w pozycjonowaniu stron long tail
Ocena trudności słów kluczowych, tak prostych, jak i złożonych, wymaga zastosowania specjalistycznych narzędzi analitycznych, którymi dysponują agencje SEO. Nie jest możliwa samodzielna, intuicyjna ocena trudności frazy. Nie oznacza to jednak, że brak współpracy agencji SEO z klientem w doborze słów kluczowych jest możliwy i korzystny. Klient wybiera frazy long tail, które wydają mu się dochodowe na podstawie racjonalnej analizy segmentu rynkowego, w którym działa. Może wspomagać się przy tym ciekawymi narzędziami darmowymi, np. Google Trends. Dopiero agencja SEO może jednak określić faktyczny koszt i czas pozycjonowania strony na wybrane przez klienta frazy. Profesjonalna agencja SEO przedstawia także własne propozycje interesujących, a przy tym łatwych i szybkich do pozycjonowania fraz.
Wybrane słowa kluczowe long tail powinny często pojawiać się na stronie internetowej. Dotyczy to nie tylko samej treści artykułów, opisów produktów i opisów kategorii produktowych. Ważne jest także umieszczenie ich w tytule artykułu (zazwyczaj w formie nagłówka HTML h1), w podtytułach (h2, h3, …) oraz w adresach internetowych podstron. Konieczna jest więc optymalizacja wewnętrzna strony internetowej na określoną frazę. Nie należy jednak przesadzać – zbyt duża ilość sztucznie “zapchanych” słów kluczowych jest negatywnie oceniana przez algorytmy wyszukiwarki Google. Zazwyczaj zaleca się, by nasycenie tekstu słowami kluczowymi nie przekracza 3%. Optymalne nasycenie tekstu frazami zależy jednak od branży i wielu czynników technicznych, które ocenić może jedynie doświadczony ekspert SEO.
Złożone frazy kluczowe ważne są także w pozycjonowaniu stron off-site. Obejmuje ono przede wszystkim link building, czyli dodawanie linków zewnętrznych pośrednio lub bezpośrednio prowadzących do pozycjonowanej strony internetowej. Anchory linków (przypisane do nich teksty) powinny zawierać słowa kluczowe. W link buildingu konieczna jest jednak duża ostrożność. Zbyt duża ilość słów kluczowych w anchorach może doprowadzić do otrzymania kary algorytmicznej od Google, a więc do spadku pozycji strony na określone frazy.
Zalety pozycjonowania long tail
Pozycjonowanie stron https://www.wildmoose.pl/pozycjonowanie-stron-zielona-gora/ na “długi ogon” pozwala na znaczne zmniejszenie kosztów oraz na podniesienie efektywności SEO. Pozycjonowanie często wyszukiwanych w Google fraz prostych (np. “opony”, “dentysta”, “hotel”) wymaga wielu miesięcy lub nawet lat pracy, a konieczne do tego budżety są bardzo znaczne. Pozycjonowanie złożonych, rzadko wyszukiwanych ciągów wyrazów jest natomiast tanie i szybkie. Oczywiście konieczny jest przy tym staranny dobór dużej ilości fraz.
Proste słowa kluczowe są często zwyczajnie nieskuteczne. Żaden z naszych potencjalnych klientów nie szuka w internecie po prostu “hotelu” – musi to być hotel w konkretnym miejscu, z określonymi cenami, z określonym zakresem świadczonych usług. Prostym i popularnym przykładem frazy złożonej jest więc wyrażenie “tani hotel” lub “hotel tanio”. Pozycjonowanie stron na “długi ogon” łączy się przy tym często z SEO lokalnym, np. frazami typu “hotel Warszawa”.
Złożona fraza “tani hotel w Warszawie” jest nie tylko łatwiejsza do wypozycjonowania, niż fraza “hotel”, ale też bardziej skuteczna – obniża współczynnik odrzuceń i zwiększa konwersję (w tym realne wyniki sprzedażowe). Pozycjonowanie stron typu long tail umożliwia więc nawet małym sklepom konkurowanie z internetowymi gigantami takimi jak Ceneo, Amazon, Olx, Ikea czy Allegro. Pozycjonowanie stron na frazy złożone jest także doskonałym wstępem do pozycjonowania najczęściej wyszukiwane frazy proste.