Kilka słów o kontenerach morskich

Wykorzystywane są w transporcie morskim oraz kolejowym. To wielkie, metalowe skrzynie o ujednoliconym kształcie, cechujące się niezwykła solidnością wykonania. Kontenery morskie, budowa i ich zastosowanie wzrasta z roku na rok. Ponadto chronią przewożony towar przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz tymi związanymi z warunkami atmosferycznymi. Ich prosta konstrukcja i niska cena sprawiają, że znajdują również zastosowanie przy budowie domów. Można je ze sobą łączyć na wiele możliwych sposobów, dają więc ogromne możliwości aranżacyjne, zachowując przy tym bezpieczeństwo i nowoczesny design. Co tak naprawdę sprawia, że są aż tak popularne? Z czego są zbudowane kontenery i kiedy się je wykorzystuje?

Sposoby transportu kontenerów

Ujednolicone wymiary kontenerów, ich trwałość i stabilność sprawiają, że mogą być wykorzystywane w praktycznie wszystkich formach transportu, które zapewniają przewożenie tych wielkich metalowych skrzyń. Co można przewozić w kontenerach morskich? https://www.balticon.pl/modyfikacje-kontenerow-magazynowych/ Budowa ich jest dokładnie przeanalizowania, a formy zamknięte i otwarte, czy nawet cysterny pozwalają na transport towarów zarówno sypkich jak i płynnych. Ich konstrukcja sprawia, że zarówno załadunek jak i rozładunek jest bezpieczny oraz szybki. Do najpopularniejszych środków transportu możemy więc zaliczyć:

  • transport morski – w żegludze do przewożenia kontenerów wykorzystuje się trzy rodzaje statków. Należą do nich kontenerowce, semikontenerowce i rorowce, czyli statki przeznaczone stricte do przewożenia ładunków tocznych. Wykorzystuje się je na drogach transkontynentalnych, a ich pojemność wynosić może aż 16 tys. TEU. W transporcie śródlądowym korzysta się ze statków o załadunku pionowym;
  • transport kolejowy – w tym transporcie korzysta się ze specjalnie przystosowanych wagonów kolejowych czy platform. To trwałe konstrukcje stalowe zapewniające odpowiedni załadunek kontenera, zbudowane mogą być z dwóch lub czterech osi, posiadać podłogę, ale nie są wyposażone w ściany i dach. Co ciekawe w Stanach korzysta się również z wagonów umożliwiających przewóz dwóch warstw kontenerów;
  • transport samochodowy – kontenery przewożone są na samochodach ciężarowych, na których mocowane są w podobny sposób jak w wagonach kolejowych. Wielkość jednego załadunku jest jednak znacznie mniejsza i wynosić może maksymalnie 2 TEU.

Rodzaje kontenerów morskich

Najczęściej wykorzystywanym rodzajem kontenera jest uniwersalny kontener morski. Budowa jego opiera się na metalowych ścianach i podłodze wraz ze specjalnymi mocowaniami. Występuje on w wersji z dachem lub bez dachu, w zależności od rodzaju przewożonego towaru. Służy do przewożenia towarów zapakowanych w paczki, skrzynie oraz worki. Można nim transportować zarówno towary sypkie jaki i neutralne ciecze. Co ciekawe towary płynne ładuje się za pomocą specjalnej poduszki do kontenera morskiego. Budowa tej metalowej skrzyni sprawia, że poduszka idealnie się do niego dopasowuje, co znacznie pozwala obniżyć koszty transportu.

Uniwersalne kontenery z otwartym dachem służą do przewożenia ładunków, których rozmiar znacznie przekracza rozmiary kontenera. Można do niego ładować maszyny i urządzenia, których zamieszczenie przez drzwi kontenera jest niemożliwe. Wydatki związane z przewożeniem towarów tym rodzajem metalowej skrzyni są znacznie wyższe w porównaniu do kontenera uniwersalnego. Ponadto kontenery otwarte posiadają dach z zapinanej plandeki, która chroni towary przed skutkami warunków atmosferycznych.

W transporcie towarów wykorzystuje się również inne rodzaje kontenerów morskich https://www.balticon.pl/transport/. Budowa ich opierać się może na bazie metalowych wsporników, mogą mieć formę cysterny albo zwykłej platformy. Dzięki temu świetnie nadają się do przewożenia ładunków wysoko-gabarytowych, transportu chemikaliów czy paliw. W ofercie przewoźników znajdziemy również kontenery wentylowane, o budowie termicznej czy specjalnie chłodzone.

Konstrukcja kontenerów morskich

Z tego względu, że kontenery służą do przewozu ciężkich materiałów w dużej ilości, ich konstrukcja musi być przemyślana i solidna. Mogą być wykorzystywane wielokrotnie, a ich specyficzna, ujednolicona budowa sprawia, że mogą przebywać długą drogę, różnymi formami transportu bez konieczności przeładowywania towaru. Podłoga oraz metalowe słupki to podstawowe elementy kontenera morskiego. Budowa może zostać poszerzona również o stabilne ściany oraz dach, w przypadku transportu towarów sypkich. W każdym rodzaju dostępne są metalowe uchwyty zapewniające stabilność przewożonych dóbr. Niektóre z nich wyposażone zostały dodatkowo w dwa zagłębienia w podłodze, zapewniając tym samym komfort załadunku i rozładunku przy pomocy wózka widłowego.

Niezależnie od typu kontenera morskiego, jego konstrukcja i wielkość mają jasno określone standardy. Ogólnoświatowe ustalenia wyznaczają maksymalne wymiary kontenera, jego oznakowanie, największy możliwy do załadowania wagowo towar oraz standardy wytrzymałości. Dzięki temu transport pomiędzy krajami jest szybki i intuicyjny, oszczędzając przy tym czas i pieniądze. Towary wyładowywać można przez ciężkie metalowe drzwi albo za pomocą dźwigu.