Witamina d w kroplach jak przyjmować?

Witamina D to jeden z podstawowych pierwiastków potrzebnych człowiekowi do prawidłowego rozwoju i dobrego zdrowia. Brak tej substancji powoduje poważne zaburzenia, w tym osteoporozę. Zaleconą witaminę d w kroplach jak należy przyjmować, aby uzyskać najlepsze rezultaty? Wystarczy dodać kroplę witaminy d do niewielkiej ilości płynu i wypić. W przypadku niemowląt można dodać do mleka modyfikowanego. Według danych epidemiologicznych prawie 90% starszych kobiet cierpi na niedobór witaminy D. Jednocześnie problem ten występuje również wśród młodych ludzi.

Dlaczego potrzebna jest d3 witamina w kroplach?

Witamina D jest związkiem rozpuszczalnym w tłuszczach, który występuje w dość ograniczonej liczbie produktów spożywczych. Można ją znaleźć w owocach morza i oleju rybnym, a znacznie mniej w produktach mlecznych. Witamina D może być syntetyzowana samodzielnie w skórze, ale wymaga to ekspozycji na promieniowanie ultrafioletowe. Cholekalcyferol to jedna z postaci d3 witaminy potrzebnej człowiekowi w każdym wieku. Jej główne funkcje w organizmie są następujące:

  • Odnowienie komórek.
  • Synteza niektórych hormonów.
  • Pomoc w przyswajaniu wapnia i fosforu.
  • Aktywacja metabolizmu.
  • Udział w metabolizmie minerałów.
  • Zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób, takich jak zapalenie stawów i osteoporoza.
  • Wzmocnienie układu odpornościowego.
  • Poprawa wskaźników krzepnięcia krwi.
  • Zmniejszenie ryzyka chorób nowotworowych.

Ważne! Jeśli witamina d w prawidłowej ilości przestanie przedostawać się do organizmu, wówczas wapń nie zostanie wchłonięty, a wymagany minerał zostanie wypłukany z kości.

Wskazania do stosowania witamina w kroplach – d3?

Aby zapobiec niedoborowi cholekalcyferolu, konieczne jest częstsze przebywanie na słońcu i urozmaicanie diety pokarmami zawierającymi witaminę D. Istnieje szereg chorób, w których lekarz osobno zaleca przyjmowanie kropli witaminy d.

Wśród wskazań do stosowania witaminy d3:

  • Niedobór witamin
  • Złamanie kości
  • Zapalenie szpiku kostnego
  • Gruźlica
  • Choroby skórne
  • Osłabiona odporność
  • Przewlekłe zapalenie trzustki.

Zasady przyjmowania kropli witaminy d

Trzeba zakupić najlepszą wit d3 i przyjmować ją w ilościach zależnych od wieku. Niemowlęta potrzebują witaminy d3, ponieważ mleko matki nie zawiera jej w wystarczającej ilości. W przypadku krzywicy dziecku przepisuje się zwiększoną dawkę.

W kroplach witamina d powinna być przyjmowana w następujących dawkach:

  • Noworodki i dzieci poniżej trzeciego roku życia – do 1000 IU, co odpowiada 1 kropli dziennie
  • Dla starszych dzieci codzienna dawka to 2-4 kropli witaminy d
  • Osoby poniżej 18 roku życia – 2000 IU, 4-5 kropli raz dziennie

Jeśli ktoś nie chce brać lekarstw, może urozmaicić swoją dietę następującymi pokarmami: makrela, śledź, łosoś, wątroba dorsza. Liderem pod względem zawartości cholekalcyferolu jest olej rybny. Osobom w podeszłym wieku po 70 roku życia zaleca się przyjmowanie dawki do 1000 IU dziennie.

Inne sposoby wyznaczania dawki witaminy d3:

Witamina d w kroplach jak przyjmować?Konieczne jest uwzględnienie masy ciała – osoby z nadwagą i otyłością wymagają niekiedy większych dawek, aby utrzymać prawidłowy poziom witaminy we krwi (6000-10 000 IU lub 12-20 kropli dziennie). Większej dawki, wymagają osoby z zaburzeniami trawienia, cukrzycą i wieloma innymi chorobami przewlekłymi.
Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach są najlepiej wchłaniane przez organizm, gdy są przyjmowane z pokarmami zawierającymi tłuszcze. D3 witamina w kroplach powinna być przyjmowana rano lub w porze obiadowej, ponieważ może aktywnie wpływać na układ nerwowy i powodować nadmierne pobudzenie i bezsenność. Dotyczy to zwłaszcza dzieci.

Dlaczego ludzie potrzebują witaminy D?

Witamina D wzmacnia zęby, kości i mięśnie. Jej brak we wczesnym dzieciństwie może powodować krzywicę – niedorozwój kości i deformację szkieletu, a u dorosłych – osteomalację, rozmiękczenie kości z powodu niedostatecznej mineralizacji, tzw. krzywicę dorosłą. Według niektórych badań witamina ta pomaga ludziom w walce z przeziębieniem i grypą, chociaż nie ma wiarygodnych dowodów na to, że witamina d wzmacnia odporność. Niektóre badania powiązały niski poziom witaminy D z sezonową depresją. Istnieją nawet dowody na to, że brak tej witaminy może wpływać na funkcjonowanie układu nerwowego i zdrowie psychiczne.

Oznaki niedoboru witaminy D

Witamina jest odpowiedzialna za procesy biologiczne w prawie wszystkich układach organizmu. To nie przypadek, że jest uważana za substancję podobną do hormonów. Objawy niedoboru witaminy D mogą obejmować słabe napięcie mięśni, łamliwe paznokcie i suchą skórę. Zaczynają wypadać włosy i pojawia się ból mięśni i kości. Z powodu przedłużającego się niedoboru witamin u osób w różnym wieku mogą rozwinąć się choroby onkologiczne. U osób starszych często rozwija się osteoporoza – zwiększona łamliwość kości. Może rozwinąć się choroba sercowo-naczyniowa, w tym zawał mięśnia sercowego. Spada odporność i funkcja tarczycy, dochodzi do zaburzeń procesów metabolicznych, co prowadzi do rozwoju cukrzycy i otyłości, zwiększa się ryzyko otępienia związanego z wiekiem.