Różnice pomiędzy odzieżą ze średniej półki a premium

Chodząc po galeriach handlowych, można zauważyć, że są tam butiki z odzieżą relatywnie tanią, ale często znajduje się także sklepy, w których ceny są nawet dziesięciokrotnie wyższe. Z pozoru, odzież sprzedawana w takich butikach jest podobna, jednak w rzeczywistości różni się pod wieloma względami. Moda ekskluzywna i premium rządzi się swoimi prawami i zdecydowanie różni się od popularnych producentów ze średniej lub niższej półki.

Rynek odzieżowy rozwinął się na świecie w bardzo mocnym stopniu. Na rynku dostępne są zarówno produkty bardzo tanie, pochodzące z dalekiego wschodu, które kojarzone są raczej z niską jakością, jak i produkty kilkukrotnie, a często nawet kilkudziesięciokrotnie droższe zaliczane do mody ekskluzywnej i premium. Pomiędzy nimi znajduje się jeszcze wiele firm, które można zaszeregować na poziomie średniej półki cenowej. W każdej z tych kategorii podstawowym czynnikiem, który je rozróżnia, jest cena produktów. Nie należy jednak twierdzić, że cena jest całkowicie oderwana od rzeczywistości, i porównywać poszczególnych towarów z tej samej kategorii. Przykładowo koszulki uznanych marek mogą kosztować nawet kilkaset złotych, podczas gdy najtańsze t-shirty można również kupić za nie więcej niż dziesięć złotych. Różnica w cenie nie bierze się jednak z przypadku, a wynika z szeregu czynników, które ostatecznie wpływają na koszt towaru znajdującego się butiku. 

Prestiż marki a ceny produktów

Produkty marek uznawanych za najbardziej prestiżowe są zazwyczaj również zdecydowanie najdroższe. Pierwszą rzeczą, która wpływa na cenę, jest właśnie prestiż. Bierze się on z odpowiedniego pozycjonowania marki w świadomości klientów tak, by uznawali oni konkretną markę za elegancką, dystyngowaną i prestiżową. Firmy działające w branży mody ekskluzywnej i premium kreują swoje działania marketingowe tak, żeby uzyskać właśnie taki efekt. Jest to w pełni zamierzone działanie, które jest powielane przez całe dekady, bo w takiej perspektywie pracują działy w firmach myślących o wykreowaniu marki na prestiżową. Bardzo często są to firmy, które swoje początki miały już kilkadziesiąt lub ponad sto lat temu, czego nie kryją, a długa historia i tradycja nadaje im dodatkowego prestiżu. Odwołania do historii są bardzo powszechne w logotypach, kolekcjach ubrań, a także w marketingu takich firm. Specjaliści od marketingu marek mody ekskluzywnej i premium mają za zadanie wprowadzić taki dyskurs, aby określone grupy społeczne utożsamiali się z marką. Najczęściej są to oczywiście grupy, które dysponują odpowiednimi zasobami, aby pozwolić sobie na kupowanie odzieży z wyższej półki, po wielokrotnie wyższej cenie w stosunku do konkurencji. Przywiązanie do marki i prestiż z nią związany gra więc jedną z głównych roli. Często takie marki bazują również na nazwiskach swoich założycieli, do których chętnie się odnoszą w swoim przekazie, aby lepiej trafić do grupy docelowej. Ta sama zasada dotyczy indywidualnych projektantów, którzy aspirują do tego, by wejść w świat mody ekskluzywnej i premium i wpisać się tę otoczkę.

Czy za ceną i prestiżem idzie także jakość?

Produkty tego typu nie byłyby w stanie się jednak obronić, gdyby w parze za bardzo wysoką ceną nie szła także wysoka jakość. Firmy kreujące się na modę ekskluzywną i premium używają do produkcji swojej odzieży tylko najwyższej jakości surowców, które dają rękojmie tego, że odzież będzie solidna i trwała. Przeważnie używa się do tego wysokiej jakości bawełny, lnu, wełny lub w przypadku delikatniejszych części garderoby jedwabiu i kaszmiru. Gwarantuje to, nie tylko wysoką trwałość, ale także to, że takie ubrania będą prezentować się nienagannie oraz świetnie układać się na ciele, co jest również kluczowe. Produkty niższej jakości, które uszyte zostały z materiałów niższej klasy lub zawierają sztuczne i syntetyczne dodatki, zdecydowanie odstają pod względem jakości, a także tego, jak się prezentują. Ceny samych surowców użytych do uszycia odzieży mogą być nawet kilkunastokrotnie wyższe, w przypadku, gdy używa się tkanin i dzianin najwyższej jakości.

Moda ekskluzywna i premium wśród celebrytów

Na wykreowanie marki jako należącej do grona mody ekskluzywnej i premium wpływa także stała obecność w mediach, która często jest stymulowana za pomocą reklamowania jej przez celebrytów. Marki, które dbają o swój wizerunek i świadomie pozycjonują swoje miejsce na rynku, bardzo często przeprowadzają kampanie w rodzaju lokowania produktu, za pomocą blogów o prestiżowej modzie, kultowych czasopism modowych lub współpracy ze sportowcami, aktorami i gwiazdami telewizyjnymi, które regularnie pokazują się w określonej odzieży. Jest to jeden z bardziej istotnych aspektów wypromowania marki, jako prestiżowej, który jest nawet ważniejszy od klasycznych działań marketingowych, takich jak reklama w telewizji. Reasumując, na wysokie ceny produktów marek premium składa się zarówno wysoka jakość produktów, jak i prestiż samej firmy lub konkretnego projektanta mody.